Web Analytics Made Easy -
StatCounter

Achter de schermen

Het podium, de presentator Ron Boszhard, Angela Esajas als co-presentatrice en vele spelnamen zijn bekende items uit het spectaculaire programma “te Land, ter Zee en in de Lucht”. Achter al die bekendheden werken heel veel anderen keihard om het programma tot een top productie te maken. Wie zijn dat eigenlijk en wat doen zij dan op een opname dag? . Een kijkje achter de schermen.

Deze “achter de schermen pagina” is een groei document en zal hier en daar nog verder worden uitgebouwd. Mede dank zij de inbreng van Bernard Brosi gaat dit een leuk beeld geven van de mensen achter de schermen van “te land, ter Zee en in de Lucht”

Hieronder treft u de diverse onderwerpen aan. Klik op een van de items voor de uitleg.

  • De redders in het water

    Duik-en reddingsploeg Reddingsbrigades NL bij TLTZ

    Alle spelen die georganiseerd worden bij “te Land. Ter Zee en in de Lucht” hebben te maken met water en met name open natuur water. Alleen bij het onderdeel “Gein op het plein” wordt gebruik gemaakt van een kunstmatig water bassin.

    Om daarbij alle gevaar onder of nabij het water volledig uit te sluiten, de meeste spelonderdelen eindigen tenslotte meestal in het water, wordt hierbij al vanaf 1990 dankbaar gebruik gemaakt van de kennis, ervaring en kunde van de Duik-en reddingsploeg Reddingsbrigades NL. Dat ze veel meer doen dan zichtbaar is tijdens de uitzending zal je straks snel duidelijk zijn.

    Twee maanden voor de opnamen

    Ongeveer 2 maanden voor de opnamedag worden in korte tijd alle opname locaties door de verschillende reddingsbrigades in Nederland bekeken, waarbij bijzonder gelet wordt op de veiligheidsaspecten onder water. Denk daarbij bijvoorbeeld aan fietsenwrakken, afval en het bepalen van de diepte .

    De dag voor de opname

    Voor de opname dag zijn er al veel mensen van de reddingsbrigade bezig met het uitzoeken van de speciale materialen en boten die nodig zijn. Alle materialen die uitgekozen zijn, worden hiervoor in IJsselstein in een vrachtwagen geladen. Hiervoor is meer nodig dan je zou denken. Zo zijn nodig:

    • 5 rubber/polyester boten,
    • 6 buitenboordmotoren (alle motoren deze zijn voorzien van een zwemmersbeschermingsring) bergingslijnen van 50 m lengte
    • zwembad-drijflijnen om het opnamegebied af te sluiten
    • demontabel bergingsplatform
    • 20 reddingvesten
    • keukenblok voor eigen catering
    • schepnetten,
    • duikvlaggen

    Om ervoor te zorgen dat alle materialen snel uitlaadbaar zijn, wordt gebruik gemaakt van pallets en rijbare karren.

    Het materiaal komt met de vrachtwagen op de opnamedag altijd als eerste op de locatie. De leden van de ploeg komen later met eigen ververvoer.

    De opnamedag

    Op een opnamedag kan een  ploeg bestaan, afhankelijk van het spelonderdeel, uit meer dan 25 personen. Bij het onderdeel  “Gein op het plein” heb je bijvoorbeeld minder mensen nodig vanwege het ontbreken van open water en dus de reddingsboten.

    Bij een maximale bezetting, zijn er (10-15 duikers) en een reddingsteam 3-5 boten aanwezig. Die boten zijn verschillend omdat ze elk een andere taak hebben. Zo zijn er een cameraboot, bergingsboot (voor het uithalen en afvoeren van de veelal gezonken creaties) twee reddingsboten en een produktieboot .

    Nagenoeg alle leden van het duik- en reddingsteam zijn in het bezit van het diverse diploma’s/brevetten zwemmend- en varend redden, het vaarbewijs, EHBO, diverse duik brevetten en natuurlijk veel ervaring.

    De ploeg “duikers” bestaat uit ervaren duikers met perslucht en snorkelaars, die elkaar  volgens een strak wisselrooster aflossen. De snorkelaars  verplaatsen zich  in het water makkelijker als een persluchtduiker en stelt de deelnemers die te water zijn geraakt direct veilig. Deze blijft bij de deelnemer tot deze veilig in een van onze reddingsboten zijn. De persluchtduikers letten er met name op dat alle deelnemers na een duik weer zo snelmogelijk boven water komen en niemand onder water blijft. De duikleider maakt een aflosschema voor de duikers zodat elke duiker scherp blijft. Zo zie je maar dat er niets aan het toeval wordt overgelaten. Bij iedere start wordt vooraf altijd aangegeven d.m.v. het opsteken van de vingers naar de duikers en bootbemanning hoeveel deelnemers er in het voertuig hebben plaatsgenomen. Dat is noodzakelijk om na een tewaterlating beneden in het water te weten hoeveel hoofden er weer te voorschijn moeten komen.

    De taken van het duik- en reddingsteam van Reddingsbrigades Nederland

    Het duik- en reddingsteam is zoal bezig met;

    • Technische keuring,
    • Hand en span diensten voor de techniek en logistiek.
    • Het veilig stellen en uit het water halen van de deelnemers
    • Het aanhaken en bergen van voertuigen van de deelnemers,
    • Samenwerken met het medische team van Dr. Puck Hulsteart en zijn assistente. 

    Samenstelling van de ploegen

    De “vaste ploeg” bestaat uit leden-vrijwilligers  van de Nederlandse ReddingsBrigades  uit; Amsterdam, Hoorn,  Breda,  Den Haag,  Den Bosch, Noordwijk, Rotterdam en IJsselstein, aangevuld met leden van de eventuele plaatselijke reddingsbrigade.

    Opgeruimd staat netjes

    Met behulp van de productieassistenten worden vanuit de bergingsboot of vanaf het platform, met behulp van de hijskraan alle voertuigen afgevoerd naar de kant. Daar gaat het in de grofvuilcontainer of neemt de eigenaar het mee naar huis.

    Overige werkzaamheden van de Reddingsbrigades

    De reddingsbrigades zie je ook ’s zomers  langs de Nederlandse Noordzeekust en diverse recreatiewateren, bij evenementen  en bij hoogwater/overstromingsrampen. Surf daarvoor ook eens naar  www.redned.nl

    De medewerking van Reddingsbrigades  aan dit programma is totaal iets anders dan bij een regulaire  bewaking, de werkdruk ligt veel hoger, het duurt langer en is veel arbeidsintensiever.

    Data overzicht

    Op zaterdag 20 mei 2006 zal de reddingsbrigade Nederland al weer voor de 122e maal medewerking verlenen aan het programma. Een lange reeks die nog wel jaren door zal gaan. Benieuwd naar welke onderdelen de Reddingsbrigade NL heeft meegewerkt?
    Bekijk daarvoor onderstaande lijst maar eens:

    TE LAND TER ZEE EN IN DE LUCHT OVERZICHT INZET REDDINGSBRIGADES NEDERLAND 

    ZOMERAFLEVERINGEN
    1990 
    *01 26 mei Freewheelen Kaatsheuvel
    *02 23 juni Schiet 'm eraf Kaatsheuvel
    *03 21 juli Hoog en droog Kaatsheuvel
    *04 4 aug. Tobbedansen Kaatsheuvel
    *05 18 aug. Met glans van.. Kaatsheuvel


    WINTERAFLEVERINGEN
    1991 
    *06 8 febr. Met glans van. Veenendaal

    ZOMERAFLEVERINGEN 
    1991 
    *07 29 juni Freewheelen Weesp
    *08 06 juli Met glans van.. Kortgene
    *09 27 juli Fiets d'r in Sneek
    *10 10 aug. Hoog en droog Monnikendam
    *11 17 aug. Tobbedansen Gorinchem


    WINTERAFLEVERINGEN
    1992 
    *12 31 janu Met glans van.. Veenendaal
    *13 14 febr Op glad ijs Zoetermeer

    1992
    *14 30 mei Tobbedansen Gorinchem
    *15 27 juni Fiets d'r in Goes
    *16 4 juli Heen en Weer Dordrecht
    *17 11 juli Freewheelen Marken
    *18 18 juli Hoog en droog Zwolle


    WINTERAFLEVERINGEN
    1993 
    *19 5 febr Op glad ijs Zoetermeer
    *20 12 febr Met glans van.. Veenendaal

    ZOMERAFLEVERINGEN
    1993
    *21 26 juni Freewheelen Makkum
    *22 3 juli Tobbedansen Weesp
    *23 10 juli Fiets d'r in Sluis
    *24 17 juli Uitpakken/wegw. Blokzijl
    *25 24 juli Hoog en droog Monnikendam
    *26 31 juli Heen en weer Utrecht


    ZOMERAFLEVERINGEN
    1994
    *27 4 juni Freewheelen Grou (fr)
    *28 11 juni Pret in bed Dokkum
    *29 18 juni Fiets d'r in Vlaardingen
    *30 23 juli Uitpakken/wegw Almere
    *31 30 juli Hoog en Droog Meppel
    *32 6 aug Gein op plein Hulst (zld)
    *33 13 aug Tobbedansen Leidschendam 


    ZOMERAFLEVERINGEN
    1995
    *34 10 juni Uitpakken/wegw Huizen
    *35 17 juni Freewheelen Dordrecht
    *36 24 juni Hoog en Droog Meppel
    *37 01 juli Gein op plein Bergen op Zoom
    *38 08 juli Tobbedansen Gorinchem
    *39 15 juli De aanhanger Rotterdam
    *40 22 juli Fiets d'r in Haarlem
    *41 29 juli Met glans vd Nieuwegein


    ZOMERAFLEVERINGEN
    1996 
    *42 25 mei Gein op plein WALIBI
    *43 1 juni Freewheelen WALIBI
    *44 8 juni De aanhanger WALIBI
    *45 15 juni Tobbedansen WALIBI
    *46 23 juni Fijn aan de WALIBI
    *47 29 juni Hoog en droog WALIBI
    *48 6 juli Fiets d'r in WALIBI
    *49 13 juli Uitpakken/wegw WALIBI


    ZOMERAFLEVERINGEN
    1997 
    *50 31 mei Tobbedansen Volendam
    *51 7 juni De aanhanger Vlaardingen
    *52 14 juni Uitpakken/wegw. Blokzijl
    *53 21 juni Gein op plein B.op Zoom
    *54 12 juli Fiets'm d'r in Sluis
    *55 19 juli Freewhweelen Dordrecht
    *56 26 juli loop er in Weesp
    *57 02 aug Hoog en droog Meppel


    ZOMERAFLEVERINGEN
    1998 
    *58 30 mei Gein op Plein Naaldwijk
    *59 06 juni Uitpakken/wegw. Meppel
    *60 13 juni Fiets'm d'r in Sluis
    *61 20 juni Hoog en droog Leiden
    *62 08 juli Duw 'm d'r af Delft
    *63 16 juli Rol 'm'd'r op Deventer
    *64 25 juli Waterspel Almere
    *65 01 aug. Tobbedansen Monnickendam

    ZOMERAFLEVERINGEN
    1999 
    *66 29 mei Freewheelen Oostende (B)
    *67 05 juni Duw ‘m er af Oostende (B)
    *68 13 juni Gein op Plein Doetichem
    *69 19 juni Fiets’m d’r in Den Helder
    *70 26 juni Tobbedansen Sluis
    *71 03 juli Hoog en droog Meppel
    *72 10 juli Uitpakken Delft
    *73 17 juli snel naar de bel Zeewolde


    ZOMERAFLEVERINGEN
    2000
    *74 27 mei Freewhwelen Oostende
    *75 03 juni Tobbedansen Oostende
    *76 10 juni Hoog en Droog Spakenburg
    *77 17 juni Nieuw Spel Meppel
    *78 28 juni Gein op plein Deventer
    *79 08 juli snel naar de bel Vlaardingen
    *80 15 juli Fiets’m erin Zeewolde
    *81 22 juli Uitpak/wegwezen Rotterdam


    ZOMERAFLEVERINGEN
    2001 
    *82 26 mei met je as Musselkanaal
    *83 02 juni Tobbedansen Almere
    *84 03 juni Tobbedansen spec. Almere
    *85 09 juni Uitpakken & Weg Scheveningen
    *86 10 juni Uitpakken & weg spec. Scheveningen
    *87 16 juni Fiets’m er in Weesp
    *88 23 juni Snel naar de bel Urk
    *89 30 juni Gein op het plein Harderwijk
    *90 07 juli Hoog en droog Bunsch/spakenburg 


    ZOMERAFLEVERINGEN
    2002 
    *91 18 mei Gein op’t Plein Doetichem
    *92 25 mei Uitpakken en .. Scheveningen
    *93 01 juni Hoog & Droog Helmond 
    *94 08 juni Fiets’d r in Breda
    *95 15 juni Snel naar de bel Hellevoetsluis 
    *96 22 juni Pompen of verzuipen Hellevoetsluis
    *97 29 juni Tobbedansen Middelburg
    *98 06 juni As over de plas Coevorden 


    ZOMERAFLEVERINGEN
    2003 
    *99 24 mei Gein op ‘t Plein Middelburg
    *100 31 mei Fiets ‘m er in Stadskanaal
    *101 14 juni Pompen of verzuipen Scheveningen
    *102 21 juni Snel naar de bel Ijmuiden
    *103 28 juni Tobbedansen Amersfoort
    *104 05 juli As over de plas Woerden
    *105 12 juli Hoog en droog Leiden


    ZOMERAFLEVERINGEN
    2004 
    * 106 22 mei Gein op ’t Plein Neeltje jans
    * 107 29 mei Fiets ‘m er in Amersfoort
    * 108 5 juni As over de plas Dalfsen
    * 109 26 juni Hoog en droog Eindhoven
    * 110 3 juli Snel naar de bel Alkmaar
    * 111 4 juli Freewheelen Alkmaar
    * 112 10 juli Tobbedansen Culemborg
    * 113 11 juli Tobbedansen Special Culemborg


    ZOMERAFLEVERINGEN
    2005 
    * 114 4 juni Tobbedansen Lage Zwaluw
    * 115 5 juni Tobbedansen Special Lage Zwaluw
    * 116 11 juni Hoog en Droog Helmond
    * 117 18 juni Gein op ’t Plein Noordwijkerhout
    * 118 25 juni Fietsm er in Hillegom
    * 119 2 Juli Heen en weer Langweer
    * 120 9 Juli Freewhelen Zutphen
    * 121 10 Juli Snel naar de bel Zutphen

    ZOMERAFLEVERINGEN
    2006
    * 122 20 mei Freewheelen Stadskanaal
    * 123 21 mei Snel naar de bel Stadskanaal
    * 124 27 mei Fiets ‘m d’r in Zoetermeer
    * 125 3 juni Hoog en Droog Veurne (België)
    * 126 10 juni Heen en Weer Sliedrecht
    * 127 17 juni Gein op ’t plein  Valkenburg
    * 128 1 Juli Tobbedansen Enkhuizen
    * 129 8 Juli Tobbedansen speciaal Wanroy

  • Camera

    Rondom het gehele spelgedeelte staan heel veel camera’s opgesteld. Elke camera heeft zo zijn specifieke taak.

    Zo staan er 2 camera’s op het podium, naast de baan een technocrane (een camera aan een uitschuifbare arm die van afstand wordt bediend), een draadloze camera in een bootje en nog 2 camera’ s aan de zijkanten van de baan. De beelden van deze  camera’s komen in de regiewagen uit Alle camera mensen en technici staan tijdens de opnamen door een intercom verbinding in contact met de regiewagen.

    Alleen de ENG-ploeg (draagbare camera met geluidsman en item regisseur) neemt los van de regiewagen de beelden op van bijvb. de jurering .

    Op het podium worden de interviews en het daadwerkelijke startmoment opgenomen. Soms gaat het direct al mis na de start. In dat geval loopt èèn van de handheld cameramannen de helling van het podium af en kan dan direct de deelnemers filmen. Super snelle actie is dus altijd geboden .

    Mocht het mis gaan op/naast de baan of gaat het juist goed, dan volgen alle camera’s de deelnemers. Bij de finish staat een camera die het  moment opneemt dat men naar de bel toekomt en daadwerkelijk aan de bel trekt.  Deze camera neemt ook close ups op van gespannen gezichten tijdens  de run. Maar ook de napret, als men juichend het platform verlaat of zwemmend naar de reddingboot toe komt wordt geregistreerd. Voor de deelnemers vaak een moment van ontlading na een enorme spanningopbouw ontstaan al ver voor de start.

    Door overal camera’s op te stellen is het mogelijk elke beweging tijdens de  opname vast te leggen, zodat uitsluitend de beste beelden gebruikt worden. Er zijn dus  heel wat cameramensen en technici rondom de opnamelocatie aan het werk tijdens zo’n opnamedag.

    tekst Bas Peters United Post Production

  • Geluid

    Niet alleen mooie opname beelden maken het programma zo als het is, maar ook het geluid. Wat zou het programma zijn zonder gesproken woord, actie geluiden of het gejuich van de omstanders als een deelnemer de bel luidt of te water gaat? Het zou verworden tot een ouderwetse slapstick die met muziek moet worden opgefleurd.
    Langs de baan staat opvallend en onopvallend een aantal microfoons opgesteld om alle reacties van de deelnemers en van het massale publiek op te vangen. Verder zijn alle camera’s met een microfoon uitgerust.

    Een geluidstechnicus en zijn geluidsassistent zijn verantwoordelijk voor  het geluid.

    Bij de stand-alone camera ploeg(een ENG-ploeg) loopt altijd  een geluidsman achter een cameraman aan. Deze draagt een lange hengel met daaraan een microfoon. Hierdoor ontvangt de geluidsman zo dicht en scherp mogelijk alle gewenste geluiden.
    Ook word er gebruikt gemaakt van een draadloze microfoon voor bijvb. de reacties van het jurylid op te vangen Met de hoofdtelefoon volgt hij al deze geluiden op de voet. Voor de borst hangt een tas met daarin een mixer waarmee de geluidsman de opname volume kan instellen. Deze camera registreert zowel het beeld als het geluid op een digitale band.

    tekst Bas Peters United Post Production

  • De Regisseur

    De regisseur is de leider van de televisieopnamen. Hij bepaald dus op welke wijze en met welke middelen de opnamen tot stand komen. Voor 2007 is dat Bas Peters. Hij is verantwoordelijk voor het beeldresultaat van “te land ter zee en in de lucht. De regisseur is niet onbekend met het programma. Hij was hiervoor al 6 jaar actief bij het tot stand komen van het programma, namelijk  met de techniek en het monteren. Dit jaar dus in de hoedanigheid van regisseur.

    Peters werkt bij United Broadcast facilities en doet daar bij grote  voetbalwedstrijden, -live-shows en talkshows onder andere het schakelen van de techniek. In de toekomst wil hij zich vooral gaan richten op de regie. Bekende programma’s waarbij hij zich tot nu toe al bekwaamde in het regievak zijn zoal;  de voorrondes van Idols, X-factor, de Lama’s, Vermist van de Tros en een aantal regionale omroepen activiteiten als de Megapiratenfestijnen, dat een begrip is het oosten van het land.

    Door zijn opgedane ervaringen in de loop van de jaren heeft hij voor de serie 2007 een aantal nieuwe dingen bedacht en toegevoegd. Zo wordt er bij alle onderdelen een camera in de schans gebouwd. De kijkers zien daarmee de deelnemers over de camera heen glijden en kunnen het vervolg ervan zien. Blijven ze recht op de baan? vallen ze in het water? of halen ze de bel. Ook nieuw dit jaar is dat de deelnemers de slomo’s (de opgenomen beelden van die deelnemers) direct terugzien. Zij zullen daarbij zelf het commentaar geven over waar het fout ging of waarom het juist zo’n snelle tijd werd. De kijkers zullen dan ook nog meer leuke dingen gaan zien. Met recht is er dan ook sprake van een nieuwe innoverende veelbelovende regisseur.

    De regisseur tijdens een werkbezoek samen met de locatiemanager (René Stokvis producties) en de operationeel manager (United Broadcast Facilities)

  • Jan van Schie pontons

    Het bedrijf dat telkens weer de basis verzorgt voor elk onderdeel van ‘Te Land, ter Zee en in de Lucht’ is Jan van Schie BV uit Mijdrecht. Het bedrijf verhuurt koppelbare pontons (zeg maar: ‘stalen vlotten’) waarmee grote drijvende vloeren (platforms) kunnen worden geformeerd voor alle mogelijke evenementen op het water.

    Voor te land, ter zee en in de lucht levert Jan van Schie –naast de pontons- ook de andere benodigde materialen, bijvoorbeeld voor Tobbedansen Speciaal: 33 pontons en een belpaal van 12 meter lang. Voor Fiets’m d’r in: 26 pontons en 40 palen voor de baan. Heen-en-weer: 42 pontons, scharnierpontons en pontons voor de rijdende camera (junior-dolly). Freewheelen: 20 pontons. Hoog-en-droog: de contragewichten en de camerapontons.
    En tot slot: Snel Naar De Bel met 26 pontons.
    Zodra de pontons met behulp van zogenaamde spudpalen verankerd zijn, in de grond of in de modder, start de steigerbouwer met de bouw van de wedstrijdbaan samen met het Decorbouwteam. De camera-pontons worden pas op de opnamedag op de juiste positie gestationeerd. De regisseur en de cameramensen bepalen bijvoorbeeld waar de bel geplaatst moet worden bij Tobbedansen. Dat is een omvangrijke actie waarbij de kraan met hydrotrilling de paal in de bodem trilt. Per onderdeel verschilt het of het startpodium op de vaste wal is opgesteld of op pontons. Havens aan rivieren hebben nog een andere handicap, namelijk het hoogteverschil in waterstand door eb en vloed. Er komt dus heel wat kijken voordat er gebouwd kan worden. Zo moeten bijvoorbeeld de waterdieptes worden gemeten, de bodemsoort bepaald, bouwtekeningen gemaakt, maar vooral moeten er goede afspraken worden gemaakt. Theo Kooijman, chef pontonteam bij Jan van Schie, werkt al 15 jaar mee aan de opbouw van Te Land, Ter Zee en in de Lucht en heeft al zo’n 95 onderdelen opgebouwd.

    Maatwerk op het water

    Op pontongebied is Jan van Schie marktleider in Europa. Van de Gentse Feesten tot het WK voetbal 2006 in Duitsland, en van SAIL en de Floriade tot het Prinsengrachtconcert. Overal waar grote feesten op het water worden georganiseerd, daar kom je de naam Jan van Schie tegen. Dat is bepaald geen toeval, want Jan van Schie heeft alles zelf in huis, zoals zwaar transport, bruggen, rijplaten, mobiele telekranen en een mobiele constructiewerkplaats om ter plaatse nog noodzakelijke aanpassingen te doen. Kijk ook eens op www.vanschie.com

         

  • Deco(rs)-team

    Foto 1: het decor team bespreekt op locatie de strategie

    Vlnr; Appy Zaray (Decorbouwer)Theo Kooyman (van Schie Pontons), Victor Kooijman (Victor Steigerbouw) en Hans van de Broek (decorbouwer)

    Bij elke aflevering kijk je er, zonder erg in te hebben, eindeloos vaak tegen aan. Elke week en acht afleveringen lang. De afwerkkleur is al jaren dezelfde namelijk licht blauw waarbij de gele tekstkleuren en logo daarbij duidelijk afsteken. We hebben het dan over de decors van "te Land, ter Zee en in de Lucht". Als je het decors zo op de televisie ziet, heb je geen enkel idee hoeveel werk daaraan vooraf is gegaan. De vaklieden van Hans van den Broek en Appy Zaray zorgen ervoor samen met de locatie manager dat de lompe houten palen die in het water geslagen worden, als verankering voor de pontons, of de draagconstructie voor het wedstrijdtracé, als " onzichtbaar" verdwijnen. Hiervoor in de plaats komt een strakke afgetimmerde baan, al dan niet versmallend, die met de welbekende kleur voorzien wordt. Op de wal en/of op de daarnaast drijvende Van Schie pontons verrijzen stellages die elkaar naadloos verbinden. Het bouwen van de stellages is ook weer specialisten werk en wordt door Victor Events  uitgevoerd. Voor die brij van gestabiliseerde buizen frames, soms wel 6 meter hoog, worden weer prachtige afgeschilderde platen aangebracht, die in het geheel weer de zo herkenbare decors van te Land, ter Zee en in de Lucht vormen. Een staaltje

    handigheid met veel vakmanschap dus. De opbouw van het decor begint op de dinsdag voor de opname dag. Het is werkelijk keihard werken om in slechts vier werkdagen zo’n mega decor te laten verrijzen. Tijdens het spel komt het nogal eens voor dat een voertuig / creatie zo hard tegen de baan rijdt, of er van af rijdt dat daardoor platen inscheuren of afbreken. Om ongevallen te voorkomen worden snel die gedeelten vervangen door nieuwe platen. Dingen die gebeuren, maar waarvan de kijker niets zal merken tijdens de uitzending. De decorbouwers staan dus ook tijdens de opname paraat. Direct na afloop wordt alles weer uit elkaar gehaald en meegenomen in een immens lange vrachtwagen waar alles weer netjes in past.

     
     

  • Deelnemers productie

    Onderaan elke e-mailing of brief die je ontvangt van Rene Stokvis Producties BV staat haar naam vermeld; Wendy van Veen van de deelnemers productie.

    Zij is verantwoordelijk voor de gehele registratie en het begeleiding proces van de deelnemers. Al dit werk begint allemaal al ver voor de eerste opnamedag, meestal zo’n 3 maanden. Iedereen die zich heeft aangemeld wordt door haar geïnformeerd over de definitieve opgave mogelijkheid. Nadat zij de officiële inschrijfformulieren heeft ontvangen volgt er een selectie. Daarbij wordt gekeken naar de volgorde van binnenkomst van de inschrijfformulieren en naar de originaliteit of het technisch vernuft van het bouwwerk. Als je tot de gelukkigen behoort, ontvang je een bericht van deelname. Wendy adviseert daarom altijd met klem te wachten met de bouw van het voertuig, totdat je de definitieve bevestiging hebt ontvangen. Dat voorkomt veel teleurstelling.

    Als je niet geselecteerd bent, wordt je hiervan uiteraard ook op de hoogte gebracht. Vaak zijn er veel meer gegadigden dan er plek is. Op haar schouder rust dan ook de taak om deelnemers blij te maken of teleur te stellen. Je ziet dat er al veel administratie vooraf gaat aan de daadwerkelijke opname dag, zonder daar enig benul van te hebben.

    Enkele weken voor de opnamedag benadert zij je via de telefoon met de vraag of alles goed gaat met de voorbereiding en / of bouw van je ingezonden ontwerp.

    Op de dag van de opname zelf, is zij de gastvrouw die je bij de deelnemers registratiestand  welkom heet.  Gezamenlijk wordt het inschrijvingformulier gecontroleerd voor alle zekerheid.  Ook daar teken je nogmaals de voorwaarden bij deelname. In de weken na de opname verzorgt zij ook de slotbrief per e-mail en krijg je een deelname certificaat. Hierbij wordt meestal de officiële uitslagenlijst toegevoegd.

    Wendy is dus het informatie-, controlecentrum voor alle deelnemers met vragen of opmerkingen.

  • Steigerbouw

    Een decor zoals te zien is op de televisie, hangt niet vast aan wolkenankers. Onder de prachtige afwerking zit altijd een heuse wirwar van buizenframes, die de basis vormen voor de decorbouwers. Op geen enkele plek, waar ook op het podium of de baan, is het mogelijk dat te hoge krachten (gewichten) van personen of voertuigen daar doorheen zakken en een gevaar opleveren voor de deelnemers. Een decor boven water zal als ondergrond of drijvende pontons of houten palen hebben. Op deze drijvende eilanden worden dan weer de stellages aangebracht.  Als de basis op het land aangebracht is,bestaat de ondergrond over het algemeen uit brede planken die de totaal druk netjes verdelen.

  • Graphics titeloperator

    Bij ieder uitzending zie je namen van deelnemers in beeld. Maar je ziet ook de puntenwaardering van de vakjury voor de originaliteit. Ook het tijdverloop tijdens een deelname poging wordt in beeld gezet. Er komen dus meer dan alleen maar personen en plaatjes in beeld. Om dat nu allemaal goed te organiseren is er een  titeloperator in de regiewagen aanwezig. Hij zorgt ervoor dat het startpistool werkt, zodat alle tijden goed geregistreerd worden.

    De namen en tijden van de deelnemers worden op de opnamedag zelf toegevoegd aan de beelden. Het is dus van groot belang dat alles goed gespeld wordt. Dit is ook 1 van de redenen dat er altijd wat tijd zit tussen elke deelnemer; alles moet goed scherp gezet worden; we kunnen het ons natuurlijk niet veroorloven dat iemand voor een tweede keer naar beneden moet!

    tekst Bas Peters United Post Production

  • Fotografen

    Hugo Maaskant

    Al vijf jaar achtereen bezoekt Hugo Maaskant alle acht opname locaties van het programma van te Land, ter Zee en in de Lucht. Elke week weer, maakt hij daar foto’s van de deelnemers bij de keuring, tijdens de opname en na afloop. Door zijn jarenlange ervaring bij het programma is hij in staat precies die momenten vast te leggen die zo kenmerkend zijn voor het programma. Zijn “te Land, ter Zee en in de Lucht” archief omvat al duizenden foto’s. Met zijn kenmerkende stijl behoort hij tot de beste fotograven die dit programma op de fotografische plaat vastleggen.

    Maaskant is via een omweg bij het programma terecht gekomen. In Badhoeverdorp maakt hij deel uit van de Reddingsbrigade die de cursus “auto te water” geeft. Naast educatief bezig zijn, promoot hij daar ook het reddend zwemmen. Het intrigeert Maaskant hoe de deelnemers reageerden op de wijze waarop de Reddingsmedewerkers hen uit het water haalden. Om die reden bezocht hij ook in 2002 een “te Land, ter Zee en in de Lucht” opnamelocatie. Ook daar legde hij veelvuldig zijn momenten vast voor de Reddingsbrigade met als doel hiervan te leren. Wat hij niet vermoedde was dat het direct de basis zou leggen voor nog een specialisatie; “te Land, ter Zee en in de Lucht”  Sinds 2003 zijn de beste foto’s van hem te zien in de fotoboeken : deelname UMC en overige deelnemers.

    Het feit dat mensen zo van zijn foto’s genieten vindt hij bijzonder. Vooral als mensen later hierop terugkomen moet het wel wat zijn. Maaskant kijkt zelf al vanaf zijn 6e jaar op tv naar het programma. Dat hij op latere leeftijd vaste fotograaf zou worden had hij zelf nooit voor mogelijk gehouden. Veel van zijn foto’s zijn al gepubliceerd in landelijke- en regionale kranten en tv bladen.

    Bernard Brosie

    De eerste kennismaking met het programma “te Land, ter Zee en in de Lucht” dateert voor Brosie uit 1990. In de grote binnenhal van de kunstijsbaan van Utrecht verzorgde de brandweer Utrecht het schuim in de bak voor het winterspektakel “op glad ijs”.  Brosie was als brandweerman (brandweerduiker) ter plaatse de contactpersoon voor René Stokvis. Omdat er nog geen vaste duikers bij het programma waren stelde hij Stokvis voor de Reddingsbrigade als vaste veiligheidsmedewerkers bij het programma op te nemen. Na een jaar nam Stokvis contact op met de vraag of hij alle afleveringen in de Efteling kon organiseren met duikers van de Reddingsbrigade. En dat beviel zo goed dat het tot op heden nog steeds zo wordt vormgegeven. Op de pagina “achter de schermen” worden de taken van de medewerkers van de Reddingsbrigade groots uitgelicht) Het klinkt gek, maar eigenlijk is het Brosie zelf niet eens die wekelijks de foto’s maakt van het “te Land, ter Zee en in de Lucht” spektakel. Het zijn meer de leden van de Reddingsbrigade die met zijn toestel aan de haal gaan. Maar soms,  als Brosie even niet in functie is als duik coördinator, maakt hij ook zelf nog wel eens foto’s.

  • Catering

    De catering is er voor de gebruikelijke lunch, even pauze of even snel bijpraten, de  plaats waar even rust heerst.

    Goed kunnen werken begint vaak al  met een simpel kopje koffie of thee en eindigt na een drukke werkdag met een afscheidshapje. (de zgn.wraphap). In de cateringwagen wordt al het eten en drinken door de koks voorbereid.

    Tijdens de opnamedag  staat er naast de cateringwagen een grote tent met tafels en stoelen, waar je even rustig  kunt pauzeren . De catering assistent verzorgt tijdens de opnamen alle medewerkers, door fruit,drinken of een snoepje rond te brengen.
  • Locatie Manager

    De locatie manager is iemand die, net als alle andere werkers achter de schermen, buitengewoon veel voorbereiding verricht. Zodra een gemeente- of stadsbestuur zich aanbiedt als spellocatie, gaat de locatiemanager eventueel met de technische ploeg, kijken of er een spel opgenomen kan worden. Dit hangt af van een aantal verschillende factoren. Zo moet het een mooie karakteristieke locatie zijn, de diepte van het water voldoende zijn, er voldoende ruimte over zijn voor het startpodium, de wedstrijdbaan en het publiek, maar ook een goede bereikbaarheid hebben voor opnameploegen en veiligheidsdiensten enz.enz.

    Zodra die factoren allemaal positief beoordeeld worden, regelt hij het vervolg traject met de contactpersoon. Zomaar een greep van zaken die dan geregeld moeten gaan worden; vergunningen, dranghekken, toiletten, douches, stroom, water en zand en strobalen. Maar ook een routeverwijzing voor de deelnemers aanbrengen en voldoende parkeergelegenheden reserveren voor crew en deelnemers hoort daarbij. In dit hele proces heeft hij een aantal vergaderingen met alle diensten van de betrokken gemeente (politie, brandweer, gemeentewerken) zodat de taken verdeeld worden en iedereen weet, wat te doen staat.

    Tot slot, is er ook nog een technisch locatiebezoek waar hij met alle ploegen (decor, camera, regie, productie en duikcoördinator) de uiteindelijke indeling maakt van de opname locatie. Bekeken wordt, wat waar komt te staan en waar de baan gebouwd gaat worden. En als dat allemaal uitgevoerd is, kom je als deelnemer op de opnamedag en ervaar je een goed geoliede organisatie. Dan heeft de locatiemanager het goed voorbereid en uitgevoerd.

  • Uitvoerend producent

    De algemeen coördinator van een TV programma heet een uitvoerend Producent. Ook het programma te Land , ter zee en in de lucht” heeft dus zo’n coördinator. Dit wordt in de volksmond ingekort tot “UP”.  Deze is eindverantwoordelijk voor het totale opname resultaat. Daaronder valt werkelijk bijna alles. Voor de opnamen van 2007 is dat Heleen van Lindonk. Zij is de belangrijkste persoon tussen het bedrijf dat het programma maakt (René Stokvis Producties) en de klant (de TROS).

    Voor aanvang van elke opname onderwerpt zij samen met  Dr. Puck Hulstaert, zijn  assistent Nynke van Daalen, een duiker van de reddingsbrigade en een oud deelnemer de voertuigen van de deelnemers aan de veiligheidskeuring. Veiligheid staat bovenaan bij het programma en daarin wordt heel duidelijk niet gesjoemeld. Heeft een deelnemers het voertuig niet gebouwd volgens de regels, dan volgt er uitsluiting van deelname.

    Een uitvoerend producent zijn vergt veel energie, omdat het in een hectische omgeving plaatsvindt. Zodra het fout gaat of dreigt te lopen moet er direct in gesprongen worden waardoor de opnamen niet in gevaar kunnen komen.

    Simpel gesteld: ‘s ochtends vroeg beginnen en ’s avonds moe maar voldaan huiswaarts.

    Foto; de uitvoerend producent (links ) tijdens een veiligheidskeuring van de voertuigen.

     

  • Regiewagen

    Alle beelden en geluiden van de camera’s en microfoons komen te samen in de regie wagen. In deze enorme vrachtwagen, opgesteld naast het parcours, staat het vol met tv schermen en apparatuur. In deze wagen wordt ervoor gezorgd dat de camera’s de gelijke kleuren hebben en dat alle microfoons tot 1 signaal worden gemixt. Ook worden de camera beelden in de juiste volgorde achter elkaar geschakeld. Het geheel wordt dan opgenomen met een soort videorecorders.

    De regisseur in de wagen is verantwoordelijk voor de opname en bepaald later welke beelden geschikt zijn voor uitzending. Hij geeft de aanwijzingen aan alle technici zodat alles goed in beeld komt. Zo’n iemand moet dus erg veel oog hebben voor detail.

    Je moet bijna 14 paar ogen hebben om alle beelden te zien en op het juiste moment voor het juiste beeld te kiezen.

    Een aantal camera’s wordt los opgenomen zodat de regisseur bij het in elkaar zetten van het programma ook nog andere beelden kan gebruiken voor de ‘nog een keer’ fragmenten.  Dat levert heel wat uren materiaal op; dit kan oplopen tot wel 20 uur!

    Samen met de editor en regie-assistente zet hij het programma in elkaar. In de audio nabewerking wordt de muziek er bij gemixt en zorgt de commentator voor de nodige informatie. Alle camera’s hebben aparte beelden opgenomen en dat levert heel wat uren materiaal op; dit kan oplopen tot wel 20 uur!

    tekst Bas Peters United Post Production

  • Kap, grime en schminkster

    Zoals bij elk programma het geval is heeft ook dit programma een tovenares met gouden handen.

    De presentator, starter en de jury, iedereen die bij dit programma in beeld verschijnt, ontkomt niet aan haar en moeten er aan geloven; een bezoekje bij de schminkster. Als een ware tovenaar  poedert ze het gelaat, zodat het wat minder gaat transpireren, of zet een extra lijntje, zodat het iets meer sprekend overkomt voor de camera. Alles wordt net iets meer aangedikt dan de werkelijkheid en het resultaat is, dat je er op de buis altijd lekker gekleurd en gezond uitziet. Tijdens de opnamen is zij altijd in de nabijheid van het startplatform, om zonodig wat “reparaties” aan de schmink te kunnen doen.

    Dat haar werkgereedschap uit meer dingen bestaat dan een stoffen kwast, lippenstift en een haarborstel kun je afleiden uit de hoeveelheid koffers die telkens moeten worden meegedragen.

    Waar zouden ze zijn zonder de kap, grime en schminkster?


Deze website is mogelijk gemaakt door VIPWebdesign Houten. No nonsense webdesign!

Op alle teksten en/of beelden van deze website is het copyright © van toepassing.
Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming Evert de Graaf is gebruik, ongeacht in welke vorm, verboden.