Skip to main content

1990 “Hoog en Droog” en “Tobbedansen”

TOBBED2

1990 tobbedansenTobbedansen (Kaatsheuvel)

Drie jaar na de allereerste teleurstellende deelname van Tobbedansen stond er weer een deelname team op het startpodium. Twee maanden ervoor werd in de hoop om weer mee te mogen doen een aanmeldformulier ingestuurd. Niet veel later viel de dikke TROS deelname enveloppe op de mat met de gehoopte bevestiging voor deelname. In de korte voorbereidingstijd die nog restte, moest er wel nog van alles bedacht en gebouwd worden. Het oude onderstel en de ronde tobbe waren na het debacle van Rosmalen gelijk de afvalcontainer in gegaan. AZU’s Willy Wortel Hans bedacht en construeerde een nieuwe en slimme combinatie. Een baanverlenger op het startpodium , een precies op de helling afgestelde afglijdconstructie op ski’s en een aerodynamische tobbe dat op een railbed van lagers lag. De gedachte daarbij was, dat de afgeplatte voorzijde van de constructie door het water abrupt geblokkeerd zou worden. De vrijkomende krachten gingen daarmee over naar de tobbe. Omdat het op lagers lag zou het als een komeet moeten worden afgeschoten. In theorie voldoende snelheid om supersnel weggeschoten te worden. Tot ieders verbazing bleek de theorie van de geel-witte combinatie ook in de praktijk te kloppen. Nadat alle deelnemers waren afgeschoten door starter Hans Versnel en naar beneden afgleden, waren het de AZU deelnemers die als snelste de bel hadden geluid. Trots als een pauw namen Hans, Ruud en Slimani de bokaal in ontvangst. De allereerste hoofdprijs met bijbehorende bokaal voor een AZU team was daarmee een feit. Op vier augustus verdween daarmee het debacle van ‘87 voorgoed naar de achtergrond.

1990 hoog en droogHoog en Droog (Kaatsheuvel)

Met de deelname aan zowel “Hoog en Droog” als “Tobbedansen” stonden de AZU knutselaars al vroeg voor een dilemma. Er restte simpelweg te weinig tijd om met twee mooie of snelle creaties te verschijnen. De keuze was snel gemaakt. De op de tussenlaag van het ziekenhuis opgeslagen “Hoog en Droog” trapkarren werden ontdaan van omhulsel, stoeltje in het midden geplaatst en voorzien van een witte kleur. In nog geen uur tijd was het deelname voertuig ook nog voorzien van de AZU benaming en daarmee gereed. Alle overige beschikbare momenten werden daarna besteed aan de bouw van een nieuwe tobbe voor het “Tobbedansen”. De trapkarren, altijd succesvol maar alles behalve snel, moesten hun dienst wederom bewijzen op 21 juli. Gehuld in de bekende groene OK broeken en witte jasjes verscheen het team op het startpodium. Met kinderlijke eenvoud werd de finish al trappend bereikt en bleek tijdens de uitzending op 27 juli ook nog prachtig in beeld gebracht te zijn. .

1990 hoog en droog31990 hoog en droog2